Od 2013 roku, co roku o tej samej porze w sieci głośno jest o Fashion Revolution, padają pytania „Who made my clothes?”, dużo mówi się o problemie szybkiej mody. Skąd wzięła się ta akcja i jaki Ty masz z tym związek? Zapraszam do lektury wpisu.

O co chodzi?

Fashion Revolution to globalny ruch ludzi z całego świata, którzy związani są ze światem mody – projektantów, szwaczek, właścicieli marek, autorów publikacji, sprzedawców detalicznych, pasjonatów oraz tych, którzy ubrania noszą, czyli nas wszystkich!

Historia Fashion Revolution

Wszystko zaczęło się od wydarzeń w Bangladeszu. To tam, nieopodal stolicy kraju – Dhakki, 24 kwietnia 2013 roku zawalił się ośmiokondygnacyjny budynek należący do kompleksu Rana Plaza. Tragedia uznana została za największą katastrofę budowlaną pod względem liczby ofiar śmiertelnych w czasach współczesnych, bowiem zginęło 1127 osób, a około 2500 odniosło obrażenia.

W budynku znajdowały się głównie fabryki odzieży, w których szyto ubrania dla takich marek jak: H&M, Zara, C&A, Marks and Spencer oraz dla polskiego LPP (Reserved, Cropp, House, Sinsay, Mohito). Ofiarami były głównie szwaczki. Samowolka budowlana (dobudowanie 3 dodatkowych pięter bez zgody architekta) podyktowana chęcią jeszcze szybszego produkowania ubrań była główną przyczyną tragedii.

Po katastrofie na jaw wyszedł szereg nieprawidłowości, związanych z zapewnieniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa w miejscu pracy tysięcy szwaczek. Świat zwrócił uwagę na to, jak produkowane są ubrania, które w sieciówkach kupujemy za grosze.

Ruch Fashion Revolution powstał właśnie w dzień tej tragedii jako oznaka sprzeciwu wobec takich praktyk.

Działania

Fashion Revolution działa na rzecz transparentności branży modowej – przejrzystości całego łańcucha dostaw. Stara się uświadamiać, gdzie powstają nasze ubrania, w jakich warunkach i kto za nimi stoi. Promuje modę odpowiedzialną i świadomą. Zwraca uwagę na to, że potrzebujemy przede wszystkim rozwiązań systemowych, które zapewnią godne płace i warunki pracy zgodne z zasadami bezpieczeństwa.
Kulminacją działań jest coroczny Fashion Revolution Week, czyli cały tydzień poświęcony jeszcze bardziej intensywnym działaniom, w trakcie którego decydującym momentem jest dzień rocznicy tragedii w Bangladeszu, 24 kwietnia.

Szybka moda a środowisko

Szybka moda ma również katastrofalny wpływ na stan środowiska naturalnego. Fabryki używają chemikaliów, które kończą w lokalnych rzekach, a te płyną dalej i zanieczyszczają wodę. Fast fashion wypromowało także tanie, syntetyczne materiały, które podczas każdego prania wydzielają tysiące włókien mikroplastiku.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Eliza Sobczuk | Eko życie 🌱 (@pokoleniezerowaste)

Rezultatem mody szybkiej i jednorazowej są wysypiska pełne ubrań. Co 1 sekundę na wyspisko trafia ciężarówka pełna ubrań!
Branża odzieżowa odpowiedzialna jest również za aż 10% globalnej emisji CO2!

Co robię ja?

Temat odpowiedzialnej mody jest dla mnie wyjątkowo ważny pośród wszystkich eko tematów. Szczególnie mnie porusza, bo fast fashion nie tylko dewastuje środowisko, ale także ludzi. Bo co, nam, „ludziom z Zachodu” daje prawo do wyzysku mieszkańców biedniejszych krajów? Przeraża mnie, że robimy to drugiemu człowiekowi, że liczy się tylko niska cena, a że dla właścicieli sieciówek liczy się zysk i nic poza tym ich więcej nie obchodzi . Moda z sieciówek za parę złotych nauczyła nas braku szacunku do cudzej pracy i własnych pieniędzy – ciuchy stały się wręcz jednorazowe. Zakupy stały się pocieszeniem, gdy mamy gorszy humor, weekendową rozrywką z przyjaciółką, radością na chwilę. Wmówiono nam, że dzięki nowej bluzce będziemy piękniejsze, lepsze, mądrzejsze, bardziej szanowane. Tak, za to wszystko obwiniam fast fashion.
Bojkotuję więc sieciówki, sporo piszę na swoim Instagramie o temacie mody. Jestem w trakcie wyzwania #beznowychubran2020. W 2019 roku robiłam to samotnie, w tym wciągnęłam w to też innych! Wyzwanie, oprócz celu niekupowania nowych ubrań, ma również przybliżyć problem szybkiej mody. Każdy miesiąc to nowe zadanie, a każde z zadań ma pomóc w ogarnięciu szafy i odpowiedzialnego podejścia do ubrań. Cały czas można dołączać, zapraszam! Po szczegóły zapraszam do wyróżnionych relacji na moim Instagramie

pokolenie zero waste, bez nowych ubran, wyzwanie

Co możesz zrobić Ty?

Każdy z nas nosi ubrania, a więc każdy z nas jest związany z branżą mody. Ty także! Co więcej, Twoje pieniądze „głosują” na poszczególne praktyki w obszarze fashion. Swoimi pieniędzmi możesz więc albo wesprzeć sieciówki albo je bojkotować tak długo, jak ich działania nie będą transparentne i uczciwe. 

Aby tak się stało, dołącz do Fashion Revolution i pytaj #whomademyclothes

  • Gdy kupujesz ubrania, sprawdzaj metki – kraj produkcji, skład
  • Szukaj informacji na temat łańcucha dostaw poszczególnych marek
  • Pytaj marki o warunki pracy ludzi, których zatrudniają
  • Pytaj, jak ich biznes wpływa na środowisko

Obejrzyj filmy odnośnie szybkiej mody. Ja do znudzenia polecam film „The True Cost” – jak ten film otwiera oczy! To właśnie on tak bardzo zmotywował mnie do głośnego mówienia i edukowania o branży modowej. Obejrzyj trailer:

Tegoroczna edycja Fashion Revolution jest szczególna ze względu na sytuację, w jakiej znajduje się cały świat. Co ważne, pandemia obnażyła kolejne ciemne strony fast fashion. W momencie kryzysu, zahamowania globalnej gospodarki i spadku sprzedaży, sieciówki wstrzymały zapłaty dostawcom, pozostawiając pracowników i fabryki bez środków do życia (pracowników nie chronią umowy, zapewniające chociażby urlop zdrowotny).

Jeżeli chciesz dowiedzieć się więcej o Fashion Revolution, zajrzyj na ich stronę oraz media społecznościowe:
WWW: https://www.fashionrevolution.org/
IG: https://www.instagram.com/fash_rev/?hl=pl
IG (FR Polska): https://www.instagram.com/fash_revpoland/?hl=pl
FB: https://www.facebook.com/FashionRevolutionPoland

To co? Dołączysz do Fashion Revolution?

Udostępnij dalej!

One Thought on “Fashion Revolution – czym jest i dlaczego warto się tym zainteresować?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.