W dyskursie publicznym wciąż podejmowany jest temat idei zrównoważonego rozwoju, która obejmuje coraz więcej branż, nie omijając swym zasięgiem także branży modowej. Mimo, że coraz więcej firm deklaruje skupienie w swojej strategii na zrównoważonym podejściu do mody, badania pokazują, że skala zmian w całym sektorze jest wciąż niewielka, a niektóre marki decydują się na imponujące deklaracje, które niestety często nie mają pokrycia w rzeczywistości. Tymczasem odpowiedzialność za środowisko i społeczeństwo to wspólne zadanie firm oraz konsumentów. Najprawdopodobniej nie jest możliwe wdrożenie niezbędnych zmian, bez budowania świadomości klientów i rozsądnego przywództwa firm, które stoją za produkcją i sprzedażą ubrań.

Zastanawiasz się pewnie, skąd klient powinien czerpać informacje, jak sprawdzić, że dana marka naprawdę jest zrównoważona i czy w ogóle można to skutecznie zweryfikować.
Jest sporo argumentów, które mogą utwierdzić Cię w przekonaniu, że dana marka jest wiarygodna, a wartości, które deklaruje to nie green washing. Co możesz w tym celu zrobić?

1. Przede wszystkim analizuj informacje podane na stronie – skład materiału jest dla Ciebie bardzo ważnym tropem i dużo mówi o dbałości danej marki o zrównoważone rozwiązania. Jeśli marka deklaruje, że dobiera ekologiczne tkaniny wysokiej jakości, należy sprawdzić, jakie są faktyczne składy proponowanych przez nią ubrań. Ekologiczne ubrania, to zarówno takie, które zostały wyprodukowane z materiału przyjaznego środowisku jak np. organicznej bawełny, ale również uszyte z tkanin konwencjonalnych, których produkcja odciska najmniejszy ślad ekologiczny, np. z Tencelu, a także pochodzących z recyklingu. Może to również oznaczać, że ubrania są produkowane i sprzedawane zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu. Certyfikat Fair Trade oznacza, że producent spełnia minimalne wymogi społeczne, ekonomiczne i ekologiczne – rolnicy otrzymują zapłatę nie niższą niż minimalna cena światowa. Sprawiedliwe uprawy wspierają ochronę zdrowia i bezpieczeństwo rolników, promują oszczędzanie wody oraz wiążą się z zakazem stosowania niebezpiecznych chemikaliów czy modyfikowanych genetycznie nasion bawełny. Nie bez znaczenia pozostaje również informacja, czy producent działa lokalnie, czyli całość jego działalności produkcyjnej i sprzedażowej zamyka się na określonym obszarze, co wpływa choćby na redukcję zanieczyszczeń i emisji CO2 (transport czy składowanie towarów).

2. Sprawdź, jakimi certyfikatami posługuje się dana marka. Wiarygodne certyfikaty materiałów, podane przez markę wraz z numerami licencji to istotna wskazówka dla konsumenta. Zwróć uwagę na organizacje certyfikujące, które zostały wielokrotnie sprawdzone i działają w oparciu o jasne kryteria. Najbardziej pożądany certyfikat to GOTS – Global Organic Textile Standard. Obejmuje on cały łańcuch produkcji wyrobu z tkanin naturalnych. Pozostałe certyfikaty, które warto znać to m.in. FAIR TRADE, EcoLabel, IFOAM, ICEA, OEKO-TEX Standard 100, GRS.

3. Zadawaj pytania – nie bój się dopytywać daną markę, jeśli coś budzi Twoje wątpliwości. Jeśli nie ma sobie nic do zarzucenia i zależy jej, żeby edukować swoich klientów w aspekcie zrównoważenia, chętnie odpowie na Twoje pytania. Zgłębiaj kwestię składów ubrań, sprawdzaj certyfikaty, pytaj o proces produkcyjny zarówno materiałów, jak i samych ubrań. Część marek deklaruje, gdzie dokładnie zostały wyprodukowane ubrania, a także jak wygląda struktura kosztów produktu.

Moim zdaniem to właśnie te firmy, które jako pierwsze i w najbardziej przejrzysty sposób dostosują swój model biznesowy do kryteriów, które powinna spełniać zrównoważona moda, mają szansę zyskać kredyt zaufania od konsumentów i wyznaczać pewne standardy na rynku.

Taki właśnie jest cel marki Osnowa. To mała, młoda marka modowa, która pojawiła się na rynku w grudniu ubiegłego roku. Stworzyły ją dwie Pauliny i mimo ograniczonego budżetu, udowadniają, że można działać inaczej. Tworzą kolekcje kapsułowe, w których wszystkie rzeczy mają do siebie pasować i są ponadczasowe – to minimalistyczne kroje, uszyte w Polsce, z jakościowych materiałów organicznych lub pochodzących z recyklingu. Kolekcje projektowane są w taki sposób, żeby z niewielkiej liczby ubrań można było stworzyć maksymalnie dużą liczbę zestawów. Propozycje takich zestawów Osnowa prezentuje w sklepie online, w zakładce Capsule collection, gdzie dzięki prostej nawigacji, klient może wskazać, który typ looków go interesuje i wybrać gotowy zestaw na daną okazję. Dziewczyny jako pierwsze w Polsce wprowadziły wysyłkę w opakowaniach zwrotnych RePack, stworzonych przez genialny skandynawski start-up. Opakowania RePack zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wytrzymać 200 cykli wysyłkowych. Po tym czasie mogą one zostać poddane ewentualnej przeróbce czy naprawie, by dalej spełniać swoją rolę.

Osnowa przywiązuje dużą wagę do jakości materiałów, które wybiera do swoich kolekcji, szyjąc z innowacyjnych tkanin, których w Polsce nie proponuje nikt – jedynego na świecie, certyfikowanego japońskiego elastanu ROICA, pochodzącego z recyklingu, pierwszej na świecie wełny z certyfikatem ICEA, gwarantującym pochodzenie wełny z organicznych farm, gdzie zwierzęta są traktowane z szacunkiem, a produkcja odbywa się zgodnie z restrykcyjnymi zasadami chroniącymi środowisko, jedwabiu organicznego z certyfikatem GOTS, obejmującym wszystkie etapy produkcji, od powstania nici do farbowania naturalnymi barwnikami i wykończenia materiału, czy materiału Newlife™, czyli wytrzymałego poliestru, który powstaje w 100% z plastikowych butelek wyławianych z oceanów. Ubrania Osnowa są wykończone naturalnymi guzikami z orzecha oraz masy perłowej, metkami z recyklingu oraz przywieszkami wykonanami z papieru ekologicznego.

Transparentność to jedna z podstawowych wartości, którą kierują się twórczynie marki. Szyją w szwalniach zlokalizowanych głównie we Wrocławiu – w tym w rodzinnej manufakturze jednej z Paulin, w której jej Tato osobiście nadzoruje proces produkcyjny. Dziewczyny bardzo szczerze mówią o autorkach swoich produktów – pokazując zdjęcia Pań szwaczek, opowiadając, kim są te osoby i umieszczając ich imiona na metkach uszytych przez nie ubrań.

Twórczynie marki podkreślają, że zależy im na wzięciu odpowiedzialności za swój produkt nie tylko do momentu jego pojawienia się na rynku, ale za cały cykl jego życia. Dlatego też proponują swoim klientkom pakiet Circular Wardrobe – który daje możliwość doboru ubrań zgodnie z preferencjami klienta, bazując na jego garderobie, a następnie po czasie –wymianę na nowe, odebranie starych ubrań od klienta i podarowanie im drugiego życia – wprowadzając odświeżone rzeczy jeszcze raz do obiegu lub w sytuacji, kiedy są one bardzo zniszczone – przekazanie ich do recyklingu.

Marka pracuje również nad konceptem second handu dostępnego online, do którego trafią ubrania z drugiego obiegu, sample oraz końcówki serii. Wszystko po to, żeby maksymalnie wykorzystać wyprodukowane ubrania.

O autorce:

Paulina Sołtyk – współzałożycielka odzieżowej marki Osnowa.
Osnowa to odpowiedzialna marka odzieży ekologicznej stworzona przez Paulinę Wardak i Paulinę Sołtyk. Dziewczyny tworzą szlachetną modę przyjazną planecie. Ponadczasowe kapsułowe kolekcje, szacunek dla rzemiosła, certyfikowane materiały i dbałość o środowisko to kluczowe wartości Osnowy.
Zajrzyj tu:
sklep: https://osnowa.co/
FB: https://www.facebook.com/osnowa/
IG: https://www.instagram.com/osnowa.co/

Udostępnij dalej!

One Thought on “Etyczna moda – przewodnik dla konsumenta”

  • Bardzo fajny artykuł! Nie słyszałam o tej marce, muszę więcej o niej poczytać i sprawdzić, bo temat zrównoważonej mody i kupowanie rzeczy z drugiej ręki jest mi coraz bardziej bliski. Sama staram się coraz bardziej minimalizować swoją szafę i jak czegoś nie potrzebuje, to oddaje czy wystawiam na sprzedaż na platformach online. Ostatnio też odkryłam Less_ i jak nie znasz to też mogę Ci polecić, żeby tam zajrzec: http://www.less.app 🙂 Robisz też super robotę, bo obserwuje cię od jakiegoś czasu, więc trzymaj tak dalej! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.